.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
یادداشت دکتر هادی ابراهیمی دانشیار علوم سیاسی و مدیرکل صدا و سیمای مازندران ؛
جنگ روایتها در جبهه های انتخاباتی!
شمال نیوز : یکی از اصلی‌ترین نکاتی که در طول یک ماه باقی‌مانده تا برگزاری انتخابات باید موردتوجه قرار بگیرد، تقابل برنامه‌محور با سلسله تحرکات برنامه‌ریزی‌شده دشمن در همه عرصه‌ها از جمله در عرصه جنگ‌های رسانه ای است و اگر این زمان‌حساس به غفلت بگذرد، جامعه در معرض آسیب‌های متعددی از جمله کاهش مشارکت انتخاباتی و ....
جنگ روایتها در جبهه های انتخاباتی!

شمال نیوز: یکی از شاخص های بسیار مهم بصیرت سیاسی، دشمن شناسی و ردیابی حضور و نفوذ دشمن در جلوه های متنوع یک جنگ تمام عیار همراه با تحلیل سیاسی همه جانبه برای درک جامع موقعیت اکنون و رسالت امروز است .

هرگز بر این اعتقاد نبوده و نیستم که دوران جنگ موشکها گذشته و عصر، عصر گفتمان است، اما به شدت معتقدم که جنگ های امروز، تحت هیچ عنوان و‌ توجیهی، محدود به جنگ های نظامی و عملیاتی نبوده و برد با کسانی است که در یک جنگ ترکیبی، براساس یک راهبرد فراگیر، از همه ابزارها و تاکتیک ها برای تحقق پیروزی بهره برده و در همه جبهه ها لاینقطع عمل کرده و اصل را بر استمرار همزمان همه جنگها و استیصال روحی و روانی همه نیروهای درگیر در خط مقدم به منظور تخلیه ذهنی آنها و ملت های متکی به آنها از ایمان و امید می گذارند.

انتخاب موضوع برای شروع و یا اوج گیری جنگها، به تناسب مناسبت ها و اتفاقات و تصمیمات حاضر و پیش رو بوده که محدودیتی هم وجود ندارد و می تواند گرانی بنزین، مرگ مهسا، تخلف های انتخاباتی، مالیات، کمبود آب و تا هر مسئله دیگر را شامل شود!

این روزها که جامعه ما با شیب ملایم در حال ورود به برگزاری انتخابات بسیار مهم اسفندماه و انتخاب نمایندگان مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی است، شاهد سلسله تهاجمات جدید خبری و تحلیلی با زیرساخت های دروغین و ابتناء به شایعات و شبهات و ابهامات و اتهامات و صنعت فریبنده پروپاگاندای رسانه ای با محوریت انتخابات به منظور دلسرد کردن مردم، امیدزدایی از نسلهای نو، تضعیف باورها و کاهش ایمانها جهت ایجاد شکاف و فاصله بین مردم و حاکمیت و مشخصا” ایجاد ممانعت روانی از حضور میدانی مردم در پای صندوقهای رأی هستیم.

 از هر خبری و هر حادثه ای برای ذهنیت سازی منفی در افکار عمومی برای قهر با نظام و ترجیحا” قهر با صندوقهای رأی استفاده کرده و عواطف عمومی را برای مخالفت با فراخوان ها و برنامه ها و سیاستهای نظام جریحه دار و مصادره کرده و با سرعت هر چه تمامتر به بغض ها و عقده های روانی تبدیل کرده و به اشکال مختلف آن را می گشایند تا برای ابررسانه های استکباری و استکبارپرست  خوراک سازی کرده و چرخه ی ریزش نیرو از بدنه ی نظام را فعال نگه دارند!

رهبر معظم انقلاب در دفعات مختلف در باره جنگها و جبهه های جدید هشدارهای لازم را داده و خواهان معرفت افزایی در مخاطبان شده اند.

نکات موردنظر معظم له، اشارات واضح به راهبردهای خاصی بوده که برخی از آنها عبارتند از:

۱-دروغ پراکنی

۲-وارونه نمایی

۳-بزرگ نمایی مشکلات

۴-سیاه نمایی اتفاقات

۵-امیدزدایی

۶-اراده زدایی

۷-ایمان زدایی

۸-تحریف گرایی

۹-حقیقت ستیزی

۱۰-غلط افزایی

۱۱-هویت زدایی

۱۲-ترور شخصیت

۱۳-کتمان موفقیت ها

۱۴-تعمیم های نادرست

۱۵-جوان ربایی از بین مخاطبان

۱۶-تاریک نمایی

۱۷-شبهه افزایی

۱۸-شایعه سازی

۱۹-اتهام زنی و نسبتهای ناروا

۲۰-باورزدایی و باورسازی

۲۱-تخریب زمینه ها و سیاستها

۲۲-تضعیف جبهه پشتیبان نظام

۲۳-اکثریت نمایی از اقلیت مخالفان

۲۴-داستان سازی و سناریونویسی

۲۵-بکارگیری صاحبان تریبونها و قلمها

۲۶-تهاجم رسانه ای به مثبت اندیشها

۲۷-مرزبندی و دوقطبی سازی

۲۸-تحریم های همه جانبه

۲۹-مخالفت با فراخوانهای نظام

۳۰-القاء تحلیلهای خود به افکار عمومی

در این شرایط بسیار سخت و جنگ های نرم و شناختی و نبردهای رسانه ای و فضاسازی های مجازی و ماهواره ای، ما باید خودمان را با اتخاذ آرایش های هوشمند دفاعی، آماده مقاومت و مجاهدت نموده و به نحوی سپردفاعی افکار عمومی و یا همان سپر بلای مردم باشیم.

برای موفقیت در عرصه های جدید جنگی، باید مهارتهای متفاوت و منحصربه فردی نسبت به رزمندگان جنگهای صرفا” نظامی به دست آورده و تبدیل به کادرهای همه جانبه و با همان همه حریف بشویم.

جهاد مورد نظر ما که بسیار فراتر از جنگ نظامی است، قطعا” جهاد تبیین است که به آن می توانیم جنگ روایتها را نیز بیفزائیم و با چنین رویکردی مقدمه تقویت اراده های باورمند و عقیده مند را در جنگ اراده ها فراهم کنیم و نگذاریم دشمن، از خاکریزهای ما، سربازگیری کند و یا بدتر از آنها، فراتر از فتوحات مرزها، شاهد فتوحات مغزها از جانب دشمنانی باشیم که کاملا” با نقاب وارد عملیات شده و با استفاده از دو عنصر فریب و نفوذ، از ادبیات خودی استفاده کرده و با منطق خودمان به جنگ خودمان آمده و قربانیان، زمانی به ماهیت پلید دشمنانه شان پی ببرند که کار از کار گذشته و بال از بال افتاده و پرواز از آنها سلب شده است و به تعبیر شاعر، بعد از شکار بفهمند که از تیرهای آشنانما استفاده شده و با حسرت بگویند که:

از ماست که بر ماست!

اینجاست که ما باید در آستانه حوادث و اتفاقات و برنامه های مهمی مثل انتخابات پیش رو، استراتژی های جامعی طراحی کرده و مقابله های فراگیری را پیش بینی کنیم!

راهکارهای ما می تواند برای این تقابل ها شامل محورهای ذیل باشد:

۱-امید افزایی

۲-روایتگری

۳-اراده سازی

۴-تواصی به صبر

۵-تواصی به حق

۶-روحیه بخشی

۷-ظرفیت افزایی

۸- ایمان افزایی

۹-خنثی سازی ترفندها

۱۰-معرفی موفقیتها و پیشرفتها

۱۱-بازنگری روایت های دشمنان

۱۲-ایجاد رویه و روحیه استکبارستیزی

۱۳-فرهنگ سازی برای نقدهای سازنده

۱۴-تشریح و روشنگری برنامه های نظام

بنابراین یکی از اصلی ترین نکاتی که در طول یک ماه باقی مانده تا روز برگزاری انتخابات باید مورد توجه ما قرار بگیرد، تقابل برنامه محور با سلسله تحرکات برنامه ریزی شده دشمن در همه عرصه ها از جمله در عرصه جنگهای رسانه ایست.

اگر این زمان حساس به غفلت بگذرد، جامعه در معرض آسیب های متعدد از جمله کاهش مشارکت انتخاباتی و جدی نشدن فضای رقابتی قرار خواهد گرفت که خود ابن اتفاقها، دستمایه های سلسله تهاجمات پساانتخاباتی دشمنان ما خواهند شد.

حساسیت برگزاری انتخابات و‌نوسانهای مشارکت به اندازه ای بالاست که هر حادثه داخلی یا خارجی و هر نوع کامیابی یا ناکامی اجتماعی می تواند نرخ مشارکت را در نظرسنجی های انتخاباتی دچار افت و خیز نماید!

برنامه ریزی اصلی ما باید بر محور افزایش سواد رسانه ای و دشمن شناسی باشد و متعاقب آن باید اراده ها را طوری محکم و تقویت کرد که شلیک های رسانه ای دشمن نتواند اراده ها را از پای انداخته و تسلیم کند و برای تحقق این امر مهم، باید در مبداء مستقر شده و ما روایت گر اول باشیم و بجای ذهنیت زدایی تحریف شده، عملیات ذهنیت سازی واقعی را به عهده بگیریم!

مناظره ها، مباحثه ها، مصاحبه ها، محاوره ها، مکالمه ها و گزارش ها و خبررسانی ها و مهمتر از همه پردازش ها و تحلیل ها، جلوه های بارزی از روایت گری های ما تلقی می شوند که رسانه ملی و رسانه های استانی به درستی در حال اجرایی کردن آنها هستند.

امید آنکه برنامه سازان ما با بهره گیری از همه قابلیت ها و ظرفیتها و ابزارها، بتوانند مثل سربازان وطن دربحرانها و جنگها، این رسالت سنگین را به درستی به انجام رسانده و از این امتحان سخت نیز سربلند بیرون بیایند.

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

هوشیار 9 بهمن 1402
این مقالات ادواری نویسنده جنبه تحلیلی دارد چرا در ستون خبری درج میکنید ؟!!!!

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.667 seconds.